Greenline Sweden

Lyx i ecodrift

Båtar med klassisk elegans och modern teknik

Teknik och utrustning

En yacht ute på havet

Som standard levereras Greenline med grundutrustning som inkluderar

  • Solceller på alla takytor och för förbrukning AGM batterier på 7,2 kWh
  • Pentryn med induktionsspis och fullstor kyl&frys, wc, varmvatten samt dusch inne och ute
  • Bogpropeller och ankarspel i fören
  • Värmereflekterande glas och i aktern även insynsskyddat spegelglas
  • Gardiner, mattor och dynor
  • Alla inredningssnickerier är i Teak med tillval i vit Ek eller Valnöt
Närbild på aktern av en vit yacht ute på havet

Utrustningslistans vanliga tillval för en komplett båt

  • Uppgradering till hybriddrift vilket innebär elektrisk motor på drivlinan som styrs via en hydraulisk koppling och drivs av en Lithium-Polymer batteribank
  • Teakdäck
  • Kapell för akterdäck
  • Navigationsutrustning
  • TV och ljudpaket
  • Soldynor
  • Akterpropeller och ankarspel i aktern
  • Tvätt- och diskmaskin (från 39 fot och uppåt)
  • Textilier i skandinavisk design som sandfärgade silvertexdynor och ljusa gardiner

För de större modellerna från 45 fot och uppåt finns utrustning som sänkbara badplattformar, landgångar, utekök med mera. Ja, utrustningslistan är lång och det finns också möjlighet till kundanpassningar om det är något speciellt du önskar.

En vit yacht ute på öppet hav

Motorval

Våra dieselmotorer är från Volvo Penta och Yanmar. Elmotorerna till hybridmodellerna är framtagna i ett samarbete med tyska Mahle som tillverkat en motor som är placerad mellan dieselmotorn och backslaget.

För de helt elektriska drivlinorna är det marknadsledande Toqeedo som levererar 50-100kw elmotorer med marinkonverterade Lithiumbatterier från BMW i3.

H-Drive – Hybriddrift 

Hybriddriften innebär i Greenline att kör dieseldrift (elmotorn blir då generator) eller enbart eldrift, aldrig båda samtidigt. Enkelt finns det två inställningar, (D) Dieseldrift och (E) Eldrift En elektrohydraulisk koppling är placerad mellan dieselmotorn och den elektriska motorn/ generatorn och kopplar automatiskt ur dieselmotorn vid eldrift. Den Elektriska motorn/generatorn MAHLE ger14 kW i eldrift och upp till 10 kW laddning vid dieseldrift. Elmotorn sitter mellan backslaget och dieselmotorn.

Inverter från Victron fördelar de olika energikällorna och ger båten 230 volt förbrukningsström.

Solpaneler på taket laddar batterierna med upp till 2700 watt beroende på modell. Laddning sker konstant i dagsljus. Vid riktigt låga farter, ca 3 knop, ger solcellerna vid optimalt solljus den el som förbrukas för framdrivningen i en Greenline 33. Batteribanken på 56 volt är per batteri 13,3 kWh. I modellerna 33 och 39 går det numera montera 2 litiumbatterier och i de större modellerna 4-6 st litiumbatterier. Alltså upp till 80 kWh.

E-Drive – 100% elektrisk drivlina

Tyska Toqeedo levererar elmotorer på 50-100kw till samtliga Greenline’s modeller från 33-48 fot. Batterierna är anpassade till Toqeedos motorer och marinkonverterade BMW i3 batterier på vardera 40 kWh.

Digital Sample Box

 Läs vår Digital Sample Box här!